Yükleniyor

Marka konumlandırma nedir?

Kısaca marka konumlandırma akılda kalıcılık sürecinin tamamıdır. Marka konumlandırma pazarlama, reklam ve aracılık yoluyla belirlenen kitleye marka ile ilgili akılda kalıcı bir etki bıraktırma çalışmasıdır. Konumlandırma aynı zamanda içerisinde bulunduğunuz sektördeki rakiplerinizle rekabete girmenin başlangıcıdır.

Müşterilerinizin aklında edindiğiniz yer, rakiplerinize göre farklı bir konumda olmalıdır. Örneğin kalıcılığı artırmak için en dayanıklı, en hijyenik, en güvenilir gibi kelimeler oldukça etkilidir.

Kullanılan kelimelerin dışında marka tanıtımında yapılan çizimler, tasarımlar ve dikkat çekici işaretler de marka konumlandırmada büyük önem taşır.

Marka konumlandırma stratejileri

1-) Özelliklerine göre konumlandırma

e-tradetek, e-ticaret

En başta ürününüz/hizmetiniz müşterinizin faydasına olacak özelliklerine odaklanmalısınız. Bu ürününüzün fiziksel avantajları, ekonomik ve ömrü ile alakalı olabilir. Örneğin bir çiçek markası ürünün ekonomisine değinirken bir başkası ürünün görüntüsüne odaklanır. Elbette ki birden fazla özelliğe değinilebilir fakat akılda kalıcılık ve odaklanma zor olduğundan bu tarz bir konumlandırma zayıf kalabilir.

2-) Kullanıma göre konumlandırma

e-tradetek, e-ticaret

Kullanıma göre konumlandırma ürününüzün/hizmetinizin işlevselliğine bağlıdır. Örneğin bir lastik markası yaz ayları için farklı, kış ayları için farklı üretim sağlayarak pazarını genişletebilir. Ürünün/hizmetin yeni kullanım alanları farklı müşterilere de beraberinde ulaşır.

3-) Sınıflara göre konumlandırma

e-tradetek, e-ticaret

Bazı ürün guruplarından sınıflandırma rekabet için çok büyük önem taşır. Örneğin toz kahvelerin konumlandırılması pratik ve zamanı kısıtlı olan insanlar için yapılmalı. Alternatif olarak kurutulmuş süt ürünleri ara öğün ve kahvaltı gibi konumlandırılmalar kullanılmalıdır.

4-) Fiyatlara göre konumlandırma

e-tradetek, e-ticaret

Fiyatlara göre konumlandırmalarda kalite algısını fiyatla yaratmadır. Örneğin ürününüzün/hizmetinizin 100 ila 1000TL arasında değiştiğini düşünelim 100TL olan ürününüzün/hizmetinizin 1000TL’ye kıyaslandığında akla gelen 100TL’lik ürününüzün daha kalitesiz olduğu yönünde olur. Bu fiyat-kalite birçok sektörde yaygın şekilde kullanılmaktadır.

5-) Ürün/Hizmet süreçlerine göre konumlandırma        

e-tradetek, e-ticaret

Ürün veya hizmetlerinizi müşterilerinizle ilişkilendirmek de bir başka konumlandırma stratejisidir.

Örneğin ürününüzün/hizmetinizin imajını ortaya koymak için bir reklam yüzü veya özel tasarım olarak çıkarmanız gerekir. Örneğin Johnson&Johnson bebek şampuanı konumlandırmasını değiştirip sık saç yıkayan yumuşak dokunuş arayan müşterilere yöneltmiştir.

6-) Rakiplere göre konumlandırma

e-tradetek, e-ticaret

Bu tarz konumlandırmalar da rakiplerinizin analizini çıkarıp onlardan referans almanız gerekir. Bazen rakiplerinizin argümanlarını kullanarak bazen de bunların aksini yaparak rekabet içerisine girmeniz gerekir. Örneğin Colgate ve pepsodent. Colgate pazara ilk girdiğinde aile sağlığına odaklanmışken pepsodent çocuklar için 24 saat korumaya odaklanmıştı. Colgate rekabetten dolayı konumlandırmasını aile korumasından çocuk dişi sağlığına çevirdi. Bunda rekabet önemli rol oynadı.

7-) Kültürlere göre konumlandırma

e-tradetek, e-ticaret

Kültürlere göre konumlandırmalar da reklamcılar toplumlarda yer edinmiş semboller, ifadeler ve sosyal medyada gündemde olan reklam çeşitleriyle konumlandırmalar sağlıyor. Bu sayede zaten akılda kalıcı olan ifadelerin ürün/hizmetinizin bu ifadelerle bağlaştırılması sağlanıyor. Bunların dışında bir seyahat firması olan Air India logosunda maharaja kullanıyor. Bu sembolle misafirlerimizi saygıyla ve iyi ağırlıyoruz mesajı veriyor.

Yorumlar (0)

  • Bu konuyuya yorum yapılmamıştır.

Yorum Yap